Alepvető bulvárelméleti kérdést jár körbe mai leckénk.
Nagyon fontos ugyanis annak mérlegelése és helyes eldöntése, hogy valódi 'sztár', vagy ún. 'médiatényező' - a.k.a. 'celeb' - az aktuális alany.
Első blikkre(sic!:) egy egyszerű teszttel eldönthető a kérdés: ha valaki létezik a bulvártéren kívül is, akkor sztár, ha viszont csak a bulvártérben fénylik, akkor médiatényező.
De a látszatnak nem szabad felülnünk.
Nehezítheti ugyanis a dolgot a vészesen terjedő, rendkívül nagyszámú médiaspan léte, valamint a bulvártér kontinuitásában töréseket okozó görbület (a témát bővebben kifejtem a MédiaFényezők, avagy görbület a bulvártérben c. tanulmányomban)
Ha egy sztárral médiatényezőként bánunk, jó esetben kicsit megsértődik, rossz esetben többé nem áll velünk szóba.
Ha viszont egy bulvárcelebbel bánunk sztárként, megeshet hogy elszabadul, és az ilyen önjáró bulvárzombi rettentő veszélyes, csak nehezen tartható kordában - viszont könnyű dolgunk van vele, mert igen intenzíven tevékenykedik a bulvártérben: mindig lesz miről írnunk.
Hosszú távon azonban ne tervezzünk vele, mert a bulvártényező ilyen felfokozott igénybevétel mellett sokkal gyorsabban használódik el. Valamit valamiért.
A bulvártényezővel való helyes bánásmód tehát a következő:
- biztosítsunk számára megfelelő bulvárteret
- tápláljuk hiúságát, simogassúk egóját
- vigyázzunk rá, meg ne szökjön
- más is etetheti, de azért figyeljünk rá
- ne vegyük elő túl sokszor, mert a bulvárfény könnyen kifakul
- ne vegyük elő túl ritkán, mert könnyen médiaspan válhat belőle
Igazi sztárokkal lehetőleg ne nagyon foglalkozzunk; őkat hagyjuk meg az igazi újságíróknak.
folyt. köv.
előzmények: